Na co si dát pozor



Na co se často ptáte, rádi odpovídáme

Poslat nový dotaz

Stávající dodavatel mi zdražil / změnil obchodní podmínky

Určující je, jestli vám dodavatel energií změnu oznámil předem. Pokud ano, je potřeba podat výpověď nejpozději 10. den před samotnou úpravou ceny nebo obchodních podmínek. V případě, že jste lhůtu propásli, už nenaděláte nic. Je smutnou praxí, že se změny oznamují začátkem prosince. Dodavatelé spoléhají na to, že ve vánočním shonu nebudete mít čas záležitost řešit a v lednu už bude pozdě. Pokud ještě 10denní lhůta před zdražením nevypršela, formulář "Výpověď smlouvy podle § 11a odst. 5 energetického zákona".

Když dodavatel energií zveřejní změnu jen na svých webových stránkách, má se za to, že vás neinformoval. Tehdy můžete smlouvu vypovědět ještě 3 měsíce poté. V takovém případě vám pomůže formulář "Výpověď smlouvy podle § 11a odst. 5 energetického zákona".

A co dělat, když změnu ceny odhalíte po více než 3 měsících? Známe to, vyúčtování často chodí jedenkrát ročně, a tak se například o lednovém zdražení dozvíte až v srpnu. Tady vás nepotěšíme. Přestože jste nedostali žádnou šanci reagovat, můžete smlouvu vypovědět jen standardním oznámením o ukončení. Tuto nepříjemnou praktiku by měla vyřešit novela Energetického zákona, která nepřipouští, že by dodavatel změnu cen nebo obchodních podmínek neoznámil. Není ale ještě vyhráno, poslanci Patrik Nacher (ANO) a Marian Jurečka (KDU-ČSL) se však snaží pozměňovacími návrhy č. 7101 a 8493 tuto povinnost odstranit. Zároveň by došlo k odstranění možnost smlouvu vypovědět ve 3 měsíční lhůtě od samotného zdražení.

Platím dvoje zálohy, co mám dělat?

Klid, to vyřešíme! Do každého elektroměru nebo plynoměru může dodávat energii jen jedna společnost. Musíte tedy zjistit, který dodavatel je váš aktuální. Na to se zeptejte e-mailem (podatelna@eru.cz) nebo telefonicky Energetického regulačního úřadu.

Když už znáte odpověď, obraťte se na firmu, která po vás chce peníze, a přitom nedodává energie. Chtějte vědět, na základě čeho požaduje úhrady. Zálohy okamžitě přestaňte platit, popř. dojděte na poštu a s útržkem SIPA a ukažte pracovnici na přepážce, komu už platit nechcete.

Společnost, která vám nedodává energii, vás od ní ani nemůže odpojit. Požadavek na placení záloh v takové situaci nedává žádný smysl. Zkrátka jim přestaňte posílat peníze, problém se pak řeší rychleji.

Volejte Po–Pá 8:00–16:00

728 167 727

Případně vám rádi zavoláme – stačí vyplnit kontaktní formulář.